• Nenhum resultado encontrado

FOR INFORMATIONAL USE ONLY

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "FOR INFORMATIONAL USE ONLY"

Copied!
70
0
0

Texto

(1)

INTENDED USE:

The QuickVue Advance pH and Amines test contains two qualitative, colorimetric tests for use in the characterization of a vaginal fl uid sample: (1) a pH test that differentiates vaginal fl uid pH < pH 4.7 from vaginal fl uid pH ≥ 4.7; and (2) a test that detects alkali volatilizable amines in vaginal fl uid. The test is intended for use by healthcare professionals.

SUMMARY AND EXPLANATION OF THE TEST:

Vaginal discharge and odor are among the most frequent gynecological complaints and two of the most common reasons for an adult woman to visit a physician (1-3).

Becausevulvovaginal infections can result in serious clinical sequelae (4-9), vulvovaginal symptoms and signs warrant careful evaluation and appropriate therapy. The diagnostic approach to a patient with vaginal discharge should include a detailed sexual history and ascertainment of the source of the discharge (i.e., cervical or vaginal) (1,10,11). The clinical evaluation of vaginal discharge should include examination of the following parameters: appearance (color, amount and consistency); pH; release of a fi shy amines odor upon the addition of 10% KOH (the whiff test); the presence of clue cells; and wet mount microscopy (1,10-12).

Elevated vaginal fl uid pH (pH 4.7 or higher) and the detection of a fi shy odor upon adding 10% KOH to vaginal fl uid represent two of the four Amsel criteria (13). The other two Amsel criteria include examination of the vaginal discharge for color, amount and

For the Clinical Evaluation of Infectious Vaginitis In Vitro Diagnostic(um)

(2)

consistency, and microscopic evaluation of vaginal fl uid for clue cells. The QuickVue Advance pH and Amines test is designed to provide indications of elevated vaginal fl uid pH and the presence of volatile vaginal fl uid amines. The formation of a blue plus sign within each test circle indicates a positive test result; a blue minus sign within each test circle indicates a negative test result.

PRINCIPLES OF THE TEST:

Principle of the pH Test

The QuickVue Advance pH test contains a colorimetric pH indicator, nitrazine yellow, which produces a visual, geometric color change within two minutes of sample

application. When contacted with a vaginal fl uid sample at or above pH 4.7, the pH test produces a blue plus sign against a yellow background. When contacted with a vaginal fl uid sample below pH 4.7, the pH test produces a blue minus sign against a yellow background.

Principle of the Amines Test:

The QuickVue Advance Amines test contains a colorimetric pH indicator, bromocresol green (BCG), which produces a visual, geometric color change within two minutes of sample application. The test employs a fi lm of BCG in the yellow test circle that is surrounded by a thick black ring covered with a dried alkali analogous to the potassium hydroxide (KOH) used to perform the whiff test. The BCG on the yellow amines test circle produces a visual color change (blue plus sign against a yellow background) when contacted with a vaginal fl uid specimen containing amines volatilized by contact with the dried alkali on the black ring. The amines test detects volatile amines at concentrations above 0.5 mM. When contacted with a vaginal fl uid specimen that does not contain alkali volatilizable amines, the amines test produces a blue minus sign against a yellow background.

REAGENTS AND MATERIALS SUPPLIED:

 Individually Foil Wrapped Tests (25)

 Contains nitrazine yellow (pH test) and bromocresol green (amines test)  Sterile Amine Controlled Cotton Swabs (25)

 Package Insert (1)  Procedure Card (1)

MATERIALS REQUIRED BUT NOT PROVIDED:

 Timer

(3)

WARNINGS AND PRECAUTIONS:

 Do not use kit contents after the expiration date printed on the outside of the kit.  Do not remove the test from foil pouch until ready to use. Once the foil pouch has

been opened, the test must be used within 30 minutes.

 If a blue plus sign (+) or blue minus sign (–) appears in either test circle prior to use, the test should be discarded.

 This product is intended only for vaginal fl uid use. Do not touch or collect vaginal fl uid near the cervix. Do not use vaginal fl uid specimens that contain blood.

 Do not expose unprotected skin to the thick black ring surrounding the yellow amines test circle. It contains an alkali that may cause skin irritation.

 Dispose of patient samples, containers and used contents in accordance with Federal, State and Local requirements (14).

 Patient vaginal swabs are not appropriate for any other purpose, including bacterial culture, after performing the test.

 Use only the amine controlled cotton swabs provided to collect the sample and perform the test.

 To obtain accurate results, you must follow the Package Insert instructions.

KIT STORAGE AND STABILITY:

Store kit at 2–30°C, out of direct sunlight, to ensure that the test remains stable until the expiration date printed on the outer box.

SPECIMEN COLLECTION:

Collect an undiluted vaginal fl uid sample using the sterile amine controlled cotton swab provided with the test. The swab can be moistened with vaginal fl uid by gently stroking the walls of the vagina. Moisten the swab thoroughly with the sample. The sample should be tested immediately.

(4)

TEST PROCEDURE:

NOTE: Apply the swab fi rst to the pH test and then to the amines test. The alkali in the thick black ring surrounding the yellow amines test circle may interfere with pH test results if the amines test is run fi rst.

1. Remove the test from the foil pouch just before use.

2. Perform the pH test fi rst. Using a circular motion, gently rub the moistened swab over

the entire surface of the pH test. Rub approximately 10 times until the entire surface is completely wetted.

The same swab should be used to perform the amines test.

3. Perform the amines test second. Using a circular motion, gently rub the same swab

over the entire surface of the amines test. Rub approximately 10 times, starting from the outside black ring and moving towards the center of the yellow amines test circle until the entire surface is completely wetted. The alkali is picked up on the swab which is then rubbed over the surface of the yellow amines test circle.

4. The results of the pH test and the amines test are read within 2 minutes after addition

of the vaginal sample to both tests.

NOTE: Volatilized amines are transient and the amines test is correctly interpreted as positive even if the blue plus sign forms and subsequently fades within 2 minutes.

INTERPRETATION OF RESULTS:

pH Test: Positive Result:

The formation of a blue PLUS sign (+) within the pH test circle indicates a positive pH test. A positive pH test is indicative of elevated vaginal fl uid pH (pH ≥ pH 4.7).

Negative Result:

A blue MINUS sign (–) within the pH test circle indicates a negative pH test. A negative pH test is indicative of normal vaginal fl uid pH (pH < pH 4.7).

Invalid Result:

If at 2 minutes the blue MINUS sign (–) does not appear, the test result is considered invalid. If the test result is invalid, repeat the test with a new patient sample and new pH and Amines test.

(5)

Amines Test: Positive Result:

The formation of a blue PLUS sign (+) within the amines test circle indicates a positive amines test. A positive amines test is indicative of the presence of alkali volatilized amines. The amines test detects volatile amines concentrations above 0.50 mM.

Negative Result:

A blue MINUS sign (–) within the amines test circle indicates a negative amines test. A negative amines test is indicative of the absence of alkali volatilized amines.

Invalid Result:

If at 2 minutes the blue MINUS sign (–) does not appear, the test result is considered invalid. If the test result is invalid, repeat the test with a new patient sample and new pH and Amines test.

QUALITY CONTROL:

Built-in Quality Control Features

The QuickVue Advance pH and Amines test contains both built-in positive and negative control features with each test run. For daily quality control, Quidel recommends

documenting these controls for the fi rst sample tested each day.

The formation of a blue minus sign (–) in each test circle within 2 minutes is the internal positive procedural control. This indicates that the test was working properly. For the pH test this internal positive control contains nitrazine yellow specifi cally formulated to change color (from yellow to blue) regardless of whether the pH of the vaginal fl uid specimen is normal or elevated. For the Amines test this internal positive control contains BCG specifi cally formulated to change color (from yellow to blue) regardless of whether the vaginal fl uid specimen contains alkali volatilizable amines.

A clear background is an internal background negative control. If the test has been performed correctly and is working properly, the background of each test should not change color although there may be some minor color variations or darkening of the background color as a result of wetting the test with the vaginal fl uid specimen. If a substantial change in background color occurs which interferes with the reading of the test, the result is considered invalid. Test results should be disregarded and/or that test repeated.

External Quality Control Testing

External controls also may be used to demonstrate that the reagents and assay are performing properly. For this purpose, we recommend using the QuickVue Advance pH and Amines Control Set (Catalog Number 20147).

Quidel recommends that positive and negative controls be run every 25 tests, and as deemed necessary by your internal quality control procedures.

(6)

LIMITATIONS OF THE PROCEDURE:

 Test results may be affected by improper specimen collection and/or handling.  A negative pH and/or amines test result does not exclude the possibility of bacterial

vaginosis.

 Results should be evaluated in conjunction with other clinical data available to the physician.

EXPECTED VALUES:

The QuickVue Advance pH test can differentiate vaginal fl uid pH < 4.7 from vaginal fl uid pH ≥ 4.7. The QuickVue Advance Amines test can detect volatile vaginal fl uid amines at a concentration above 0.50 mM. Elevated vaginal fl uid pH is one of the four clinical (Amsel) criteria. The presence of volatile vaginal fl uid amines is one of the four clinical (Amsel) criteria.

PERFORMANCE CHARACTERISTICS:

The QuickVue Advance pH and Amines test was evaluated in a multi-center study conducted by 12 site personnel at 5 geographically separate clinical sites. While a total of 629 women were enrolled and consecutively tested, individual tables and analyses utilize fewer than 629 women when incomplete data was available on individual women. The only protocol exclusion criteria was the presence of blood in the vagina. Site

personnel performed the following: the QuickVue Advance pH and Amines test; the four clinical or Amsel criteria - vaginal fl uid homogeneity, pH test, whiff test and clue cells on microscopy; wet mount for candidiasis and trichomoniasis; and preparation of a microscope slide for subsequent Gram stain analysis.

Among the women enrolled in the clinical study, 416 were symptomatic (had vaginal complaints); 40 were pregnant; 98 had candidiasis; 43 had trichomoniasis; and 94 had engaged in sexual intercourse or used vaginal products within 24 hours of testing (some women had more than one of these conditions). There were no statistically signifi cant differences in performance of the QuickVue Advance test among the subpopulations of women with these conditions.

Comparison to the Clinical Criteria:

Two separate analyses were performed to determine the clinical utility of the QuickVue Advance pH and Amines test. Study subjects were fi rst diagnosed as bacterial vaginosis (BV) positive or BV negative using the clinical criteria (pH test strip, whiff test, vaginal fl uid homogeneity and clue cells). Only those women with at least three of the four clinical criteria were considered BV positive.

In the fi rst analysis, the results of the QuickVue Advance pH and Amines test were substituted in the clinical criteria for the results of the pH test strip and whiff test. The study subjects were again categorized as BV positive or BV negative. Discordant results

(7)

were reconciled with the Gram stain. Only those women with a Gram stain score of 7 or above were considered BV positive. Table 1 shows the agreement, unreconciled and reconciled, of this analysis.

TABLE 1

QuickVue Advance vs. pH Test Strip and WHIFF Test Clinical Criteria

In the second analysis, the results of the QuickVue Advance pH and Amines test were directly compared to the results of the clinical criteria. The QuickVue Advance test result was considered positive only when both tests (pH and amines) were positive. The QuickVue Advance test result was considered negative in all other instances. Discordant results were reconciled with the Gram stain to diagnose BV. Table 2 shows the agreement, unreconciled and reconciled, of this analysis.

TABLE 2

Combined QuickVue Advance pH and Amines Test Results vs. the Amsel Criteria, Discordants Reconciled with Gram Stain

COMPARATIVE METHOD UNRECONCILED CLINICAL CRITERIA RESULT GRAM RECONCILED Positive 95.0% 95.8% QuickVue Advance Clinical Criteria Negative 97.7% 99.5% Overall 97.0% 98.5% COMPARATIVE METHOD REFERENCE METHOD AMSEL CRITERIA RESULT N Positive Positive Negative 139 607 QuickVue Advance

Combined pH and Amines Negative 23

37 408

COMPARATIVE METHOD

REFERENCE METHOD AMSEL CRITERIA GRAM RECONCILED RESULT N Positive Positive Negative 163 607 QuickVue Advance

Combined pH and Amines Negative 19

13 412 Analytical

% QuickVue Advance Test Results

Reconciled with Gram stain

Sensitivity 89.6

Specificity 96.9

(8)

Comparison to Clue Cells and the Clinical Criteria:

Vaginal fl uid specimens from 363 of the 629 women were quantitatively analyzed for trimethylamines (TMA). TMA was detectable in 132 specimens with a mean and median concentration of 6.95 and 4 mM, respectively (range 0.07–29.6 mM). Of the 104 specimens positive for BV by Gram stain, 100 contained TMA concentrations between 0.5 and 29.6 mM and 45% contained 5 mM TMA or less. Regression analyses of these data showed excellent correlation between the results of the QuickVue Advance Amines test and the clinical criteria (R2=0.998), and between the QuickVue Advance Amines test and clue cells (R2=0.995).

QuickVue Advance pH Test Compared to a pH Test Strip:

The performance of the QuickVue Advance pH test was established by comparison to a commercial pH test strip (ColorpHast® pH test strip). Any result equal to or greater than pH 4.7 on the pH test strip was considered a positive test; any result less than pH 4.7 was considered a negative test. Discordant results between QuickVue Advance pH test and the pH test strip were reconciled using both the clinical criteria and Gram stain. Applying the Mann-Whitney Rank Sum Test, no statistically signifi cant differences were found between the results of the QuickVue Advance pH test and the pH test strip (Table 3).

TABLE 3

QuickVue Advance pH Test vs. pH Test Strip

Comparison to Whiff Test:

The performance of the QuickVue Advance Amines test was established by comparison to the whiff test. Applying the Mann- Whitney Rank Sum Test, no statistically signifi cant differences were found between the results of the whiff test and the QuickVue Advance Amines test. Discordant results between the QuickVue Advance Amines test and the whiff test were reconciled using both the clinical criteria and Gram stain (Table 4).

COMPARATIVE METHOD UNRECONCILED pH Test Strip AMSEL RECONCILED RESULT GRAM RECONCILED Positive 85.1% 96.2% QuickVue Advance pH test Negative 86.6% 92.7% Overall 85.8% 98.5% 88.8% 93.1% 94.4%

(9)

Table 4

QuickVue Advance Amines Test vs. WHIFF Test

Comparison of Combined pH Test Strip and Whiff Test:

The performance of the QuickVue Advance pH and Amines test was established by comparison to the results of the combined pH test strip and whiff test. The QuickVue Advance test result was considered positive only when both tests (pH and amines) were positive. The QuickVue Advance test result was negative in all other instances. Likewise, the reference tests were considered positive only when both reference tests (pH test strip and whiff test) were positive. In all other instances, the reference tests were considered negative. Discordant results were reconciled using both the clinical criteria and Gram stain (Table 5).

Table 5

Combined QuickVue Advance pH and Amines Test vs. the Combined Reference Tests

CUTOFF PRECISION:

QuickVue Advance pH Test:

The QuickVue Advance pH test produces a positive result when the pH of the vaginal fl uid is ≥ pH 4.7. This performance was defi ned in laboratory studies employing coded buffer solutions at eight different pH values: pH 4.0, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7. 4.8 and 5.0. Overall agreement of the QuickVue Advance pH test to coded buffer solutions was 96%.

QuickVue Advance Amines Test:

The QuickVue Advance Amines test produces a positive result for volatile vaginal fl uid amines at concentrations above 0.50 mM. This sensitivity was defi ned in laboratory studies employing serially diluted test solutions of individual amines and control solutions containing no amines. Amines were tested at eleven different concentrations: 0, 0.05 mM, 0.10 mM, 0.25 mM, 0.5 mM, 1.0 mM, 2.0 mM, 3.0 mM, 4.0 mM, 5.0 mM and 10.0 mM. When compared to standardized amines solutions, the QuickVue Advance Amines test produced an overall agreement of 100%.

COMPARATIVE

METHOD RESULT UNRECONCILEDWHIFF Test AMSELRECONCILED GRAMRECONCILED Positive 84.7% 87.2% QuickVue Advance Amines test Negative 91.4% 94.0% Overall 89.3% 91.2% 91.7% 91.6% 91.7% COMPARATIVE METHOD UNRECONCILED pH and WHIFF AMSEL RECONCILED RESULT GRAM RECONCILED Positive 85.3% 88.0% QuickVue Advance Combined tests Negative 95.7% 98.5% Overall 92.5% 90.3% 96.3% 94.5% 95.2%

(10)

Clinical Samples - Quantitative Amines Analysis:

The performance of the QuickVue Advance Amines test was verifi ed by quantitating TMA in vaginal fl uid specimens. 109 of the 363 specimens tested contained TMA at concentrations above 0.50 mM. The results of the QuickVue Advance Amines test were compared to the results of the whiff test in these 109 vaginal fl uid specimens with quantitatively determined volatile amines concentrations above 0.50 mM to verify the cutoff precision of the test in clinical samples. Positive agreement between the QuickVue Advance Amines test and the whiff test was 98%; negative agreement was 100%; and overall total agreement was 98%.

REPRODUCIBILITY STUDY:

Analytical Samples:

The reproducibility of the QuickVue Advance pH and Amines test was evaluated in three separate studies performed at three different sites by different types of users (1) at 3 physician offi ces by 4 fi rst time users; (2) at 2 clinical sites by 2 experienced, trained health care providers; and (3) in-house by 3 trained users. The study was conducted following the general guidelines outlined in the National Committee for Laboratory Standards (NCCLS) EP5-T2 (Vol. 12 No. 4). The samples tested contained different levels of volatile amines and pH buffers corresponding to a negative and positive test result. The results of this study confi rms that fi rst time users, trained clinicians and trained in-house users are able to perform and interpret QuickVue Advance pH and Amines tests accurately.

TABLE 6

Reproducibility Study

Clinical Samples:

The reproducibility of the QuickVue Advance pH and Amines test was also tested using duplicate vaginal fl uid specimens obtained from 94 women at two separate clinical sites. Each of the two swabs was used to perform a QuickVue Advance pH and Amines test. Excellent agreement >94% was obtained between the two QuickVue Advance test results using duplicate vaginal fl uid specimens.

EXPECTED RESULT AMINES CONCENTRATION OBSERVATIONS % pH RESULTS CORRECT Positive 111 Positive 111 Negative Negative Positive Positive 111 111 111 111 0.0 109 1.0 110 5.0 4.7 5.5 4.0 111 111 111 100 100 100 98.2 99.1 100 111

(11)

ASSISTANCE

If you have any questions regarding the use of this product, please call Quidel’s Technical Support number, 800-874-1517 (toll-free in the U.S.) or 858-552-1100, Monday through Friday, between 7:00 am and 5:00 pm, Pacifi c Standard Time. Outside the United States, contact your local distributor.

REFERENCES:

1. Wasserheit, J.N. and Holmes. K.K. 1985. Em. Med. Clin. North America; 3: 47-74.

2. Holmes. K.K. In Holmes, K.K., Mardh, P-A, Sparling, P.F. et al eds. Sexually Transmitted Diseases, McGraw-Hill, New York. 1990. Chapter 46; 527-545.

3. Sobel, J.D. 1985. Am. J. Obstet. Gynecol., 152; 924-935.

4. Eschenbach, D.A., Hillier, S., Critchlow, C., Stevens, C., DeRouen, T., Holmes, K.K. 1988. Am. J. Obstet. Gynecol., 158 (4): 819-828.

5. Soper, D.E, Bump, R.C., Hurt, W.G. 1990. Am. J Obstet. Gynecol., 163: 1016-1023.

6. Martius. J., Krohn. M., Hillier. S., Stamm, W., Holmes. K.K. and Eschenbach, D.A. 1988.

Obstet Gynecol., 71: 89-95.

7. Holst, E. 1990. J. Clin Micobiol., 28: 2035-2039.

8. Spiegel, C.A., Amsel R., Holmes, K.K. 1983. J. Clin. Microbiol., 18: 170-177.

9. Hillier, S.L., Nugent, R.P., Eschenbach, D.A., Krohn, M.A., Gibbs, R.S., Martin, D.H., Cotch, M.F., Edelman, R., Pastorek, J.G., Rao, A.V., McNellis, D., Regan, J.A., Carey, C., Klebanoff, M.A. 1995. N. Eng. J. Med., 333: 1737-1742.

10. Sweet, R.L., Gibbs, R.S. (eds.). Infectious Diseases of the Female Genital Tract.

Williams & Wilkins, Baltimore 3rd Edition, Chapter 12.

11. Schwebke, J. and Hillier, S.L. In: Weatherall, D.J., Ledingham, J.G.G., Warrel, D.A. (eds). Oxford Textbook of Medicine, Oxford University Press, Oxford. 1996. Volume 3, Section 21.4.

12. Sobel, J.D. In Mandell, G.L., Rein, M.F. (eds). Atlas of Infectious Diseases, Current

Medicine, Inc, Philadelphia. Volume V, Chapter 7.

13. Amsel, R., Totten, P.A., Spiegel, C.A., Chen, K.C.S., Eschenbach, D.A. and Holmes, K.K.

1983. Am J. Med., 74: 14-22.

14. Recommendations for the Prevention of HIV Transmission in Health Care Settings, Morbidity and Mortality Weekly Report, Centers for Disease Control and Prevention,

(12)

Covered by U.S. Patent Nos. 5,571,684, 5,660,790, 5,897,834, 5,910,447, 6,099,801 and 6,113,856 and 6,200,817; European Patent No. 0791071; other patents pending.

Catalog No. 20157 – QuickVue Advance pH and Amines 25 Test

1059400 (08/02) Authorized Representative Quidel Deutschland GmbH Betrieb Marburg Emil-v.-Behring-Straße 76 Gebäude M 213 35041 Marburg +49-6421-39-4328 Quidel Corporation Worldwide Headquarters 10165 McKellar Court San Diego, CA 92121 USA

www.quidel.com

For other Quidel locations, log on to our website.

(13)

Zur klinischen Beurteilung der infektiösen Kolpitis In Vitro Diagnostik

CLIA-Komplexität: kein Zertifi kat benötigt

ANWENDUNGSBEREICH:

Der QuickVue Advance pH- und Amintest besteht aus zwei kolorimterischen Tests zur Beurteilung einer Scheidensekretprobe: (1) Einem pH-Test, mit dem zwischen einem pH unter und einem pH über 4,7 des Scheidensekrets unterschieden werden kann. (2) Einem Test, mit dem durch Lauge freisetzbare Amine im Scheidensekret nachgewiesen werden können. Der Test sollte von medizinischem Personal angewendet werden.

ZUSAMMENFASSUNG UND ERKLÄRUNG DES TESTS

Fluor vaginalis und übler Geruch gehören zu den häufi gsten gynäkologischen Symptomen und zu den häufi gsten Ursachen eines Arztbesuches einer erwachsenen Frau (1-3). Da vulvovaginale Infektionen ernsthafte klinische Folgen haben können (4-9), sollte bei vulvovaginalen Symptomen eine genaue Beurteilung und eine entsprechende Behandlung durchgeführt werden. Im Rahmen der Diagnostik bei Fluor vaginalis sollte eine detaillierte Sexualanamnese aufgenommen und die Herkunft des Sekretes (zervikal oder vaginal) eruiert werden (1,10,11). Bei der klinischen Beurteilung eines Fluor vaginalis sollten folgende Parameter berücksichtigt werden: Aussehen (Farbe, Menge und Konsistenz), pH, Fischgeruch durch Amine bei Zugabe von 10%iger KOH (Geruchstest), Vorhandensein von diagnostischen Zellen und Mikroskopie am Nativpräparat (1,10-12).

Ein erhöhter pH des Vaginalsekrets (pH 4,7 oder höher) und ein Fischgeruch bei Zusatz von 10%iger KOH zum Sekret gehören zu den insgesamt vier Amsel-Kriterien (13). Zu den beiden anderen Amsel-Kriterien gehören eine Untersuchung auf Farbe,

(14)

Menge und Konsistenz des Vaginalsekrets und eine mikroskopische Untersuchung auf diagnostische Zellen. Der QuickVue Advance pH- und Amintest zeigt einen erhöhten pH des Vaginalsekrets und die Gegenwart fl üchtiger Amine im Vaginalsekret an. Die Bildung eines blauen Pluszeichens in beiden Testkreisen zeigt ein positives Resultat an. Ein blaues Minuszeichen in beiden Testkreisen zeigt ein negatives Resultat an.

TESTPRINZIPIEN:

Prinzip des pH-Tests:

Der QuickVue Advance pH-Test enthält Nitrazingelb, ein kolorimetrischer pH-Indikator, der eine sichtbare geometrische Farbänderung innerhalb von 2 Minuten nach Zufügen zur Probe bewirkt. Bei einem pH des Vaginalsekrets von 4,7 oder darüber entsteht ein blaues Pluszeichen auf gelbem Hintergrund. Bei einem pH von 4,7 oder darunter entsteht ein blaues Minuszeichen auf einem gelben Hintergrund.

Prinzip des Amin-Tests:

The QuickVue Advance Amin-Test enthält Bromokresolgrün (BKG), ein kolorimetrischer Indikator, der eine sichtbare Farbänderung innerhalb von 2 Minuten nach Beifügen zur Probe bewirkt. Bei diesem Test befi ndet sich ein BKG-Film auf dem gelben Testkreis, der von einem dicken schwarzen Ring umgeben ist. Dieser Ring ist mit einer getrockneten Lauge beschichtet (ähnlich dem Kaliumhydroxid [KOH], das beim Geruchstest verwendet wird). Das BKG auf dem gelben Amin-Test-Kreis bewirkt eine sichtbare Farbänderung (blaues Pluszeichen auf gelbem Hintergrund), wenn das Vaginalsekret Amine enthält, die bei Kontakt mit der getrockneten Lauge auf dem schwarzen Ring verdunsten. Mit dem Amin-Test können Amin-Konzentration über 0,5 mM nachgewiesen werden. Wenn das Vaginalsekret keine durch Lauge freisetzbare Amine enthält, entsteht beim Amin-Test ein blaues Minuszeichen auf gelbem Hintergrund.

GELIEFERTE REAGENZIEN UND MATERIALIEN:

 Einzeln in Folie verpackte Tests (25)

 die Nitrazingelb (pH-Test) und Bromokresolgrün (Amin-Test) enthalten.  Sterile aminfreie Wattetupfer (25).

 Packungsbeilage (1)  Anleitungskarte (1)

NOTWENDIGE, NICHT MITGELIEFERTE MATERIALIEN:

 Uhr

(15)

WARNUNGEN UND VORSICHTSMASSNAHMEN:

 Verwenden Sie den Test nicht mehr nach dem außen auf der Packung angegebenen Verfallsdatum.

 Die Testmaterialien nicht vor Gebrauch aus der Folientasche nehmen. Nach Öffnen der Folientasche muss der Test innerhalb von 30 Minuten durchgeführt werden.  Wenn ein blaues Pluszeichen (+) oder Minuszeichen (–) in einem Testkreis aufscheint,

sollte der Test weggeworfen werden.

 Dieses Produkt ist nur für Untersuchungen von Vaginalsekret vorgesehen. Vaginalsekret nahe der Zervix nicht berühren oder entnehmen. Vaginalsekret, das Blut enthält, nicht verwenden.

 Den dicken schwarzen Ring, der den gelben Amin-Test-Kreis umgibt, nicht berühren. Er enthält eine Lauge, die Hautirritationen verursachen kann.

 Patientenproben, Behälter und verwendete Testmaterialien gemäß den bundesstaatlichen, staatlichen und örtlichen Vorschriften entsorgen.(14)

 Die Vaginaltupfer dürfen nicht für andere Zwecke, wie z.B. eine Bakterienkultur nach Durchführung des Tests, verwendet werden.

 Nur die aminfreien Wattetupfer verwenden, die zur Probeentnahme und Durchführung des Tests mitgeliefert werden.

 Zum Erzielen exakter Ergebnisse müssen die Anweisungen der Packungsbeilage beachtet werden.

LAGERUNG UND STABILITÄT DES KITS:

Den Kit bei 2–30°C, vor Sonnenlicht geschützt aufbewahren, um zu garantieren, dass der Test bis zum Verfallsdatum (auf der äußeren Verpackung) stabil bleibt.

PROBENENTNAHME:

Mit den mitgelieferten, sterilen aminfreien Wattetupfern eine unverdünnte

Vaginalsekretprobe entnehmen. Der Tupfer kann durch vorsichtiges Streichen über die Vaginalwand befeuchtet werden. Den Tupfer mit reichlich Vaginalsekret befeuchten. Die Probe sollte sofort untersucht werden.

(16)

TESTDURCHFÜHRUNG:

HINWEIS: Zuerst den pH-Test und danach den Amin-Test durchführen. Die Lauge auf dem dicken schwarzen Ring, der den gelben Amin-Test-Kreis umgibt, kann die pH-Testergebnisse verfälschen, wenn der Amin-Test zuerst durchgeführt wird.

1. Die Testmaterialien unmittelbar vor Gebrauch aus der Folientasche nehmen.

2. Den pH-Test zuerst durchführen. Mit kreisenden Bewegungen den befeuchteten Tupfer

vorsichtig über die gesamte Oberfl äche des pH-Tests streichen. Ca. 10 Mal darüber streichen, so dass die gesamte Oberfl äche befeuchtet wird.

Der Amin-Test kann sollte mit demselben Tupfer durchgeführt werden.

3. Den Amin-Test nach dem pH-Test durchführen. Mit einer kreisenden Bewegung

denselben Tupfer über die gesamte Oberfl äche des Amin-Tests streichen. Ca. 10 Mal darüber streichen, beginnend am äußeren Rand des schwarzen Ringes gegen das Zentrum des gelben Amin-Test-Kreises hin, bis die gesamte Oberfl äche befeuchtet ist. Die Lauge wird vom Tupfer aufgenommen, mit dem sie dann über die Oberfl äche des gelben Amin-Test-Kreises gestrichen wird.

4. Die Ergebnisse des pH- und Amin-Tests werden innerhalb von 2 Minuten nach Zusatz

der Vaginalsekretprobe abgelesen.

HINWEIS: Freigesetzte Amine sind fl üchtig, und der Amin-Test kann auch als positiv angesehen werden, wenn sich das blaue Pluszeichen bildet und innerhalb von 2 Minuten wieder verblasst.

AUSWERTUNG DER ERGEBNISSE:

pH-Test:

Positives Ergebnis:

Der Test ist positiv, wenn sich ein blaues PLUSZEICHEN (+) im pH-Test-Kreis bildet. Ein positiver pH-Test zeigt an, dass der pH des Vaginalsekrets erhöht ist (pH ≥ 4,7).

Negatives Ergebnis:

Der pH-Test ist negativ, wenn sich ein blaues MINUSZEICHEN (–) im pH-Test-Kreis bildet. Ein negativer pH-Test zeigt an, dass der pH des Vaginalsekrets normal ist (pH < 4.7).

Ungültiges Resultat:

Wenn nach 2 Minuten kein blaues MINUSZEICHEN (–) erscheint, ist das Testergebnis ungültig. Wenn das Testergebnis ungültig ist, den Test mit einer neuen Patientenprobe und einem neuen pH- und Amin-Test wiederholen.

(17)

Amin-Test: Positives Ergebnis:

Der Amin-Test ist positiv, wenn sich ein blaues PLUSZEICHEN (+) im Amin-Test-Kreis bildet. Ein positiver Amin-Test zeigt an, dass durch Lauge freigesetzte Amine vorhanden sind. Mit dem Amin-Test können Aminkonzentrationen über 0,50 mM nachgewiesen werden.

Negatives Ergebnis:

Der Amin-Test ist negativ, wenn sich ein blaues MINUSZEICHEN (–) im Amin-Test-Kreis bildet. Ein negativer Amin-Test zeigt an, dass keine durch Lauge freigesetzte Amine vorhanden sind.

Ungültiges Resultat:

Wenn nach 2 Minuten kein blaues MINUSZEICHEN (–) erscheint, ist das Testergebnis ungültig. Wenn das Testergebnis ungültig ist, den Test mit einer neuen Patientenprobe und einem neuen pH- und Amin-Test wiederholen.

QUALITÄTSKONTROLLE:

Im Test eingebaute Qualitätskontrolle

Der QuickVue Advance pH- und Amin-Test enthält eingebaute positive und negative Kontrollen für jeden Testablauf. Für die tägliche Qualitätskontrolle empfi ehlt Quidel, diese Kontrollen für die erste getestete Probe jedes Tages zu dokumentieren.

Die interne positive Testkontrolle besteht in der Bildung eines blauen Minuszeichens (–) in beiden Testkreisen innerhalb von 2 Minuten. Dies zeigt an, dass der Test richtig funktioniert. Die interne Kontrolle für den pH-Test enthält Nitrazingelb, ein Stoff, der speziell für eine Farbänderung (von gelb auf blau) hergestellt wurde, unabhängig davon, ob der pH des Vaginalsekrets normal oder erhöht ist. Die interne positive Kontrolle für den Amin-Test enthält BKG, das speziell für eine Farbänderung (von gelb auf blau) hergestellt wurde unabhängig davon, ob das Vaginalsekret durch Lauge freisetzbare Amine enthält. Die interne negative Kontrolle besteht aus dem durchsichtigen Hintergrund. Wenn der Test richtig durchgeführt wurde und richtig funktioniert, sollte sich die Farbe des Hintergrundes bei keinem der beiden Tests ändern. Eine geringe Farbänderung oder Dunklerwerden des Hintergrundes kann jedoch durch Befeuchten mit der Vaginalsekretprobe zustande kommen. Falls eine wesentliche Änderung der Hintergrundfarbe, die das Ablesen der Testergebnisse erschwert, auftritt, sind die Ergebnisse ungültig. In diesem Fall müssen die Testresultate ignoriert und der Test wiederholt werden.

(18)

Externe Tests zur Qualitätskontrolle

Externe Kontrollen können ebenfalls verwendet werden, um zu zeigen, dass die Reagenzien und der Assay richtig funktionieren. Für diesen Zweck empfehlen wir das QuickVue Advance pH- und Amin-Kontrollset (Katalognummer 20147).

Die Firma Quidel empfi ehlt, dass positive und negative Kontrolltests nach jeweils 25 Tests oder öfter, wenn dies infolge der internen Qualitätskontrolle für nötig erachtet wird, durchgeführt werden sollten.

GRENZEN DES VERFAHRENS:

 Die Testergebnisse können durch unsachgemäße Entnahme oder Handhabung der Probe beeinfl usst werden.

 Ein negativer pH- und/oder Amin-Test schließt eine bakterielle Kolpitis nicht aus.  Die Ergebnisse müssen im Zusammenhang mit anderen klinischen Daten, die dem

Arzt zur Verfügung stehen, beurteilt werden.

ERWARTETE WERTE:

Mit dem QuickVue Advance pH-Test kann zwischen einem pH-Wert des Vaginalsekrets über und einem unter 4,7 unterschieden werden. Mit dem QuickVue Advance Amin-Test können fl üchtige Amine im Vaginalsekret bei einer Konzentration über 0,50 mM nachgewiesen werden. Ein erhöhter pH des Vaginalsekrets gehört zu den insgesamt vier klinischen Amsel-Kriterien. Die Gegenwart fl üchtiger Amine im Vaginalsekret gehört ebenfalls zu den klinischen Amsel-Kriterien.

KLINISCHE ERGEBNISSE:

Der QuickVue Advance pH- und Amin-Test wurde in einer Multicenter-Studie, die von 12 Mitarbeitern in 5 geografi schen Zentren durchgeführt wurde, beurteilt. Insgesamt nahmen 629 Frauen an der Studie teil und wurden getestet. In den einzelnen Tabellen und Analysen wurden jedoch weniger Fälle berücksichtigt, wenn unvollständige Daten zur Verfügung standen. Das einzige Ausschlusskriterium war die Gegenwart von Blut in der Vagina. Mitarbeitern in den einzelnen Zentren führten den QuickVue Advance pH- und Amin- Test durch, bestimmten die vier klinischen Amsel-Kriterien (Homogenität des Vaginalsekrets, pH-Test, Geruchstest und mikroskopische Untersuchung diagnostischer Zellen im Vaginalsekret), untersuchten Nativpräparate auf Candida und Trichomonaden und fertigten histologische Präparate für Gramfärbungen an.

416 der an der Studie teilnehmenden Frauen hatten vaginale Symptome, 40 waren schwanger, 98 hatten eine Candidiasis 43 hatten eine Trichomonadeninfektion, 94 hatten Geschlechtsverkehr oder verwendeten vaginale Produkte innerhalb von 24 Stunden vor Durchführung des Tests. Bei einigen Frauen traf mehr als ein Punkt zu. In der Leistung des QuickVue Advance Tests bestanden keine signifi kanten Unterschiede zwischen den einzelnen genannten Patientengruppen.

(19)

Vergleich mit den klinischen Kriterien:

Zur Bestimmung des klinischen Nutzens des QuickVue Advance pH- und Amin-Tests wurden zwei separate Analysen durchgeführt. Zuerst wurde mittels klinischer Kriterien (pH-Streifentest, Geruchstest, Homogenität des Vaginalsekrets und diagnostische Zellen) festgestellt, ob eine bakterielle Kolpitis vorlag (BK-positiv) oder nicht (BK-negativ). Nur Frauen, bei denen drei der vier Kriterien zutrafen, wurden als BK-positiv angesehen. Bei der ersten Analyse wurden die Ergebnisse des pH-Streifentests und Geruchstest (klinische Kriterien) durch die Ergebnisse des QuickVue Advance pH- und Amin-Tests ersetzt. Die Teilnehmerinnen wurden als BK-positiv oder BK-negativ kategorisiert. Widersprüchliche Ergebnisse wurden mit der Gramfärbung überprüft. Nur Frauen mit einem Gramfärbungs-Score von mindestens 7 wurden als BK-positiv angesehen.

Tabelle 1 zeigt die Ergebnisse dieser Analyse mit und ohne Überprüfung. TABELLE 1

QuickVue Advance versus pH-Streifentest und GERUCHSTEST (klinische Kriterien)

In der zweiten Analyse wurden die Ergebnisse des QuickVue Advance pH- und Amin-Tests direkt mit den mittels klinischer Kriterien erhaltenen Ergebnissen verglichen. Das QuickVue Advance Testergebnis wurde nur als positiv angesehen, wenn beide Tests (pH- und Amin-Test) positiv waren. Das QuickVue Advance Testergebnis wurde unter allen anderen Umständen als negativ angesehen. Widersprüchliche Ergebnisse wurden zur Diagnose einer BK mittels Gramfärbung überprüft. Tabelle 2 zeigt die Ergebnisse dieser Analyse mit und ohne Überprüfung.

VERGLEICHENDE METHODE NICHT ÜBERPRÜFTE KLINISCHE KRITERIEN ERGEBNIS ÜBERPRÜFUNG MIT GRAMFÄRBUNG Positiv 95,0% 95,8% QuickVue Advance -klinische Kriterien Negativ 97,7% 99,5% Gesamt 97,0% 98,5%

(20)

TABELLE 2

Kombinierte Ergebnisse des QuickVue Advance pH- und Amin-Tests versus Amsel-Kriterien Mittels Gramfärbung überprüfte widersprüchliche Ergebnisse

Vergleich mit diagnostischen Zellen und klinischen Kriterien:

Vaginalsekret von 363 der 629 Frauen wurde quantitativ auf Trimethylamine (TMA) untersucht. TMA wurden in 132 Proben mit einer durchschnittlichen Konzentration von 6,95 mM und einer medianen Konzentration von 4 mM (Bereich: 0,07-29,6 mM) nachgewiesen. Von den 104 mittels Gramfärbung als BK-positiv angesehenen Proben enthielten 100 TMA-Konzentrationen zwischen 0,5 und 29,6 mM und 45% der Proben enthielten nicht mehr als 5 mM TMA. Eine Regressionsanalyse dieser Daten zeigte eine ausgezeichnete Korrelation zwischen den Ergebnissen des QuickVue Advance Amin-Tests und den klinischen Kriterien (R2=0.998) und zwischen dem QuickVue Advance Amin-Test und der Untersuchung der diagnostischen Zellen (R2=0.995).

QuickVue Advance pH-Test im Vergleich mit pH-Streifen:

Die Leistung des QuickVue Advance pH-Tests wurde durch einen Vergleich mit einem kommerziell erhältlichen pH-Teststreifen (ColorpHast® Teststreifen) festgelegt. Werte von 4,7 oder darüber mit dem Streifentest wurden als positiv angesehen. pH-Werte unter 4,7 wurden als negativ angesehen. Widersprüchliche Ergebnisse mit einem Unterschied zwischen QuickVue Advance pH-Test und pH-Streifentest wurden mittels

VERGLEICHENDE METHODE REFERENZMETHODE AMSEL-KRITERIEN ERGEBNIS N Positiv Positiv Negativ 139 607 QuickVue Advance

Kombinierter pH- und Amin-Test Negativ 23

37 408 VERGLEICHENDE METHODE REFERENZMETHODE MITTELS GRAMFÄRBUNG ERGEBNIS N Positiv Positiv Negativ 163 607 QuickVue Advance

Kombinierter pH- und Amin-Test Negativ 19

13 412

Analytische

%

QuickVue Advance Testergebnisse Mittels Gramfärbung überprüft

Sensitivität 89,6

Spezifität 96,9

(21)

klinischer Kriterien und Gramfärbung überprüft. Zwischen den Ergebnissen des QuickVue Advance pH-Tests und denen mit pH-Teststreifen wurden unter Anwendung des Mann-Whitney-U-Tests keine signifi kanten Unterschiede gefunden (Tabelle 3).

Tabelle 3

QuickVue Advance pH-Test versus pH-Teststreifen

Vergleich mit Geruchstest:

Die Leistung des QuickVue Advance Amin-Tests wurde durch Vergleich mit dem Geruchstest festgelegt. Zwischen den Ergebnissen des Geruchstests und denen des QuickVue Advance Amin-Tests wurden unter Anwendung des Mann-Whitney-U-Tests keine signifi kanten Unterschiede gefunden. Widersprüchliche Ergebnisse des QuickVue Advance Amin-Tests und des Geruchstests wurden mittels klinischer Kriterien und Gramfärbung überprüft (Tabelle 4).

Tabelle 4

QuickVue Advance Amin-Test versus GERUCHSTEST

Vergleich mit pH-Teststreifen kombiniert mit Geruchstest:

Die Leistung des QuickVue Advance pH- und Amintests wurde durch Vergleich mit den Ergebnissen des pH-Tests kombiniert mit dem Geruchstest festgelegt. Das QuickVue Advance Testergebnis wurde nur als positiv angesehen, wenn beide Tests (pH- und Amin-Test) positiv waren. Unter allen anderen Umständen waren die Ergebnisse des QuickVue Advance Tests negativ. Die Referenztests wurden nur als positiv angesehen, wenn beide Tests (pH-Streifen und Geruchstest) positiv waren. Unter allen anderen Umständen wurden die Referenztests als negativ angesehen. Widersprüchliche Ergebnisse wurden mittels klinischer Kriterien und Gramfärbung überprüft (Tabelle 5).

VERGLEICHENDE METHODE NICHT ÜBERPRÜFTER pH-Streifentest ÜBERPRÜFT MITTELS AMSEL-KRITERIEN ERGEBNIS ÜBERPRÜFUNG MIT GRAMFÄRBUNG Positiv 85,1% 96,2% QuickVue Advance pH-Test Negativ 86,6% 92,7% Gesamt 85,8% 98,5% 88,8% 93,1% 94,4% VERGLEICHENDE METHODE NICHT ÜBERPRÜFTER GERUCHSTEST ÜBERPRÜFT MITTELS AMSEL-KRITERIEN ERGEBNIS ÜBERPRÜFUNG MIT GRAMFÄRBUNG Positiv 84,7% 87,2% QuickVue Advance Amin-Test Negativ 91,4% 94,0% Gesamt 89,3% 91,2% 91,7% 91,6% 91,7%

(22)

Tabelle 5

Kombinierter QuickVue Advance pH- und Amin-Test versus kombinierte Referenztests

GENAUIGKEITSGRAD:

QuickVue Advance pH-Test:

Der QuickVue Advance pH-Test ist positiv, wenn der pH des Vaginalsekrets > pH 4,7 ist. Diese Leistung wurde in Laborstudien unter Verwendung von kodierten Pufferlösungen mit 8 verschiedenen pH-Werten (pH 4,0, 4,3, 4,4, 4,5, 4,6, 4,7, 4,8 und 5,0) defi niert. Der QuickVue Advance pH-Test stimmte in 96% der Fälle mit den kodierten Pufferlösungen überein.

QuickVue Advance Amin-Test:

Der QuickVue Advance Amin-Test ist bei einer Konzentration fl üchtiger Amine im Vaginalsekret über 0,50 mM positiv. Diese Sensitivität wurde in Laborstudien unter Anwendung einer Verdünnungsserie von Amin-Testlösungen und Kontrolllösungen ohne Amine ermittelt. Elf verschiedene Aminkonzentrationen (0, 0,05 mM, 0,10 mM, 0,25 mM, 0,5 mM, 1,0 mM, 2,0 mM, 3,0 mM, 4,0 mM, 5,0 mM und 10,0 mM) wurden getestet. Der QuickVue Advance Amin-Test stimmte in 100% der Fälle mit den standardisierten Aminlösungen überein.

Klinische Proben - quantitative Amin-Analyse:

Die Leistung des QuickVue Advance Amin-Tests wurde durch die quantitative Bestimmung von TMA im Vaginalsekret überprüft. 109 von 363 Proben enthielten TMA-Konzentrationen über 0,05 mM Zur Überprüfung des Genauigkeitsgrades des QuickVue Advance Amin-Tests wurden die Ergebnisse für die 109 Vaginalsekretproben, deren quantitativ bestimmte Konzentration fl üchtiger Amine über 0,50 mM lag, mit den Ergebnissen des Geruchstests verglichen. In 98% der Fälle stimmten die positiven Ergebnisse des QuickVue Advance Amin-Tests mit denen des Geruchstests überein. Die negativen Ergebnisse stimmten in 100% überein. Insgesamt stimmten die Ergebnisse in 98% der Fälle überein.

REPRODUZIERBARKEIT:

Analytische Proben:

Die Reproduzierbarkeit des QuickVue Advance pH- und Amin-Tests wurde in 3

verschiedenen Studien in drei Zentren von Benutzern mit unterschiedlicher Erfahrung VERGLEICHENDE METHODE NICHT ÜBERPRÜFTER pH-STREIFEN UND GERUCHSTEST ÜBERPRÜFT MITTELS AMSEL-KRITERIEN ERGEBNIS ÜBERPRÜFUNG MIT GRAMFÄRBUNG Positiv Kombinierte QuickVue Advance Tests Negativ Gesamt 85.3% 88.0% 95.7% 98.5% 92.5% 90.3% 96.3% 94.5% 95.2%

(23)

überprüft und zwar (1) von vier Mitarbeitern in 3 Arztpraxen, die den Test zum ersten Mal durchführten, (2) von 2 medizinischen Betreuern in 2 Zentren, die geschult waren und Erfahrung mit dem Test hatten und (3) von 3 geschulten Benutzern in einer Klinik. Die Studie wurde nach den Richtlinien der amerikanischen National Committee for

Laboratory Standards (NCCLS) EP5-T2 (Band 12, Nr. 4) durchgeführt. Die Proben enthielten verschiedene Konzentrationen fl üchtiger Amine und pH-Puffer, die negativen und

positiven Ergebnissen entsprachen. Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass Benutzer ohne Erfahrung mit dem Test, geschultes klinisches Personal und geschulte Benutzer in einer Klinik den QuickVue Advance pH- und Amin-Test richtig durchführen und interpretieren können.

Tabelle 6

Reproduzierbarkeitsstudie

Klinische Proben:

Die Reproduzierbarkeit des QuickVue Advance pH- und Amin-Tests wurde auch an zweifachen Vaginalsekretproben von 94 Frauen in 2 klinischen Zentren überprüft. Der QuickVue Advance pH- und Amin-Test wurde mit beiden Tupfern durchgeführt. Die Resultate der beiden QuickVue Advance Tests stimmten in >94% der Fälle überein, was als ausgezeichnetes Ergebnis angesehen wurde.

AUSKUNFT

Wenn Sie Fragen zur Anwendung dieses Produktes haben, wenden Sie sich bitte an den Kundendienst von Quidel unter der Rufnummer 800-874-1517 (in Amerika gebührenfrei) oder 858-552-1100, Montag bis Freitag zwischen 7 und 17 Uhr pazifi sche Zeit. Außerhalb der Vereinigten Staaten wenden Sie sich bitte an den nächsten Händler.

Durch folgende US-Patente geschützt: 5,571,684, 5,660,790, 5,897,834, 5,910,447, 6,099,801 und 6,113,856 und 6,200,817; Europäische Patentnr. 0791071; weitere Patente angemeldet.

Katalognr. 20157 - QuickVue Advance pH- und Amin-Test, 25 Tests ERWARTETE ERGEBNISE AMINE KONZENTRATION BEOBACHTUNGEN % pH ERGEBNISSE RICHTIG Positiv 111 Positiv 111 Negativ Negativ Positiv Positiv 111 111 111 111 0,0 109 1,0 110 5,0 4,7 5,5 4,0 111 111 111 100 100 100 98,2 99,1 100 111

(24)

Per la valutazione clinica della vaginite Prodotto diagnostico in vitro

Complessità CLIA: esonero

USO PREVISTO:

Il test QuickVue Advance pH and Amines contiene due test colorimetrici qualitativi da usarsi nella caratterizzazione di un campione di fl uido vaginale: (1) un test pH che differenzia il pH < pH 4,7 dal pH ≥ 4,7 nel fl uido vaginale e (2) un test che rileva la presenza di ammine estraibili con alcali nel fl uido vaginale. Il test è previsto per l’uso da parte di personale medico.

SOMMARIO E SPIEGAZIONE DEL TEST:

La secrezione vaginale e l’odore sgradevole sono fra i sintomi ginecologici più frequenti e due delle ragioni più comuni alla base delle visite mediche di donne adulte (1-3). Dato che le infezioni vulvovaginali possono avere gravi conseguenze cliniche (4-9), i sintomi e i segni vulvovaginali meritano un’attenta valutazione e una terapia appropriata. L’approccio diagnostico per pazienti con secrezione vaginale dovrebbe tenere conto delle abitudini sessuali della paziente e dell’origine della secrezione (vale a dire, cervicale o vaginale) (1,10,11). La valutazione clinica della secrezione vaginale dovrebbe includere l’esame dei seguenti parametri: aspetto (colore, quantità e consistenza) pH; emanazione di un odore di ammine simile all’odore di pesce, quando si aggiunge KOH al 10% (test dell’odore); la presenza di clue cells; e microscopia a fresco (1,10-12).

Un pH elevato del fl uido vaginale (pH 4,7 o superiore) e il rilevamento di un odore di pesce quando si aggiunge KOH al 10% nel fl uido vaginale sono due dei quattro criteri di Amsel (13). Gli altri due criteri di Amsel includono l’esame della secrezione vaginale per quanto riguarda il colore, la quantità e consistenza e la valutazione al microscopio del fl uido

(25)

vaginale per verifi care la presenza di clue cells. Il test QuickVue Advance pH and Amines è previsto per fornire indicazioni di pH elevato e della presenza di ammine estraibili nel fl uido vaginale. Lo sviluppo di un segno più blu in ciascun cerchio di test indica un risultato di test positivo; un segno meno blu in ciascun cerchio di test indica un risultato di test negativo.

PRINCIPI DEL TEST:

Principio del test del pH:

Il test del pH QuickVue Advance contiene un indicatore colorimetrico del pH, giallo di nitrazina, che produce un viraggio visivo. Geometrico entro due minuti dall’applicazione del campione. Quando entra in contatto con un campione di fl uido vaginale con un pH pari o superiore a 4,7, il test del pH produce un segno più blu su uno sfondo giallo. Quando entra in contatto con un campione di fl uido vaginale con un pH inferiore a 4,7, il test del pH produce un segno meno blu su sfondo giallo.

Principio del test delle ammine:

Il test delle ammine QuickVue Advance contiene un indicatore colorimetrico del pH, verde di bromocresolo (BCG), che produce un viraggio visivo, geometrico entro due minuti dall’applicazione del campione. Il test utilizza una pellicola di BCG nel cerchio di test giallo che è circondato da uno spesso anello nero con alcali essiccati analoghi all’idrossido di potassio (KOH) usato per eseguire il test dell’odore. Il BCG sul cerchio di test giallo delle ammine produce un viraggio visivo (segno + blu su sfondo giallo) quando entra in contatto con un campione di fl uido vaginale che contiene ammine estraibili mediante il contatto con gli alcali essiccati sull’anello nero. Il test delle ammine rileva ammine estraibili ad una concentrazione superiore a 0,5 mM. Quando entra in contatto con un campione di fl uido vaginale che non contiene ammine estraibili con alcali, il test delle ammine produce un segno meno blu su sfondo giallo.

REAGENTI E MATERIALI FORNITI

 Test confezionati singolarmente in bustina (25)

 A base di giallo di nitrazina (test del pH) e verde di bromocresolo (test delle ammine)  Tamponi di cotone sterili (controllati per ammine) (25).

 Foglietto illustrativo (1)  Scheda di procedura (1)

MATERIALI NECESSARI MA NON FORNITI:

 Timer

(26)

AVVERTENZE E PRECAUZIONI:

 Non usare il contenuto del kit dopo la data di scadenza stampata sull’esterno del kit.  Non estrarre il test dalla bustina in alu-foil fi no al momento dell’uso. Una volta aperta la

bustina in alu-foil il test deve essere eseguito entro 30 minuti.

 Se appare un segno più (+) blu o un segno meno (–) blu in uno dei due cerchi di test prima dell’uso, gettare il test.

 Questo prodotto è previsto solamente per il fl uido vaginale. Non toccare o prelevare fl uido vaginale vicino alla cervice. Non usare campioni di fl uido vaginale che

contengono sangue.

 Evitare il contatto fra cute non protetta e l’anello nero spesso che circonda il cerchio giallo del test delle ammine. Contiene alcali che possono causare irritazione cutanea.  Smaltire i campioni, i contenitori e i contenuti usati secondo la normativa locale

vigente.(14)

 I tamponi vaginali non sono indicati per altri usi, inclusa la coltura batterica, una volta eseguito il test.

 Per prelevare il campione ed eseguire il test, usare solamente i tamponi di cotone (controllati per ammine) forniti.

 Per ottenere risultati accurati, attenersi alle istruzioni per l’uso.

CONSERVAZIONE E STABILITÀ DEL KIT:

Conservare il kit a 2-30°C, al riparo dai raggi diretti del sole, per assicurarsi che il test rimanga stabile fi no alla data di scadenza stampata sulla scatola esterna.

PRELIEVO DEI CAMPIONI:

Prelevare un campione di fl uido vaginale non diluito usando il tampone di cotone sterile ad ammine controllate in dotazione con il test. Il tampone può essere imbevuto di fl uido vaginale strofi nandolo leggermente sulle pareti vaginali. Inumidire bene il tampone con il campione. Analizzare immediatamente il campione.

(27)

PROCEDURA DEL TEST:

NOTA: Il tampone prima per eseguire il test del pH poi quello delle ammine. Gli alcali nell’anello nero spesso che circonda il cerchio giallo delle ammine possono interferire con i risultati del test del pH, se il test delle ammine viene eseguito per primo.

1. Estrarre il test dalla bustina in alu-foil solamente al momento dell’uso.

2. Eseguire prima il test del pH. Con un movimento circolare strofi nare leggermente il

tampone bagnato di campione sull’intera superfi cie del test del pH. Strofi nare circa dieci volte fi no a bagnare completamente tutta la superfi cie.

Utilizzare lo stesso tampone per il test delle ammine.

3. Eseguire il test delle ammine. Con un movimento circolare, strofi nare leggermente

lo stesso tampone sull’intera superfi cie del test delle ammine. Strofi nare circa dieci volte a partire dall’anello nero esterno e spostandosi verso il centro del cerchio del test giallo delle ammine fi no a bagnare completamente tutta la superfi cie. Il tampone raccoglie gli alcali che vengono quindi strofi nati sulla superfi cie del cerchio giallo delle ammine.

4. Leggere i risultati del test del pH e del test delle ammine entro 2 minuti dopo l’aggiunta

del campione vaginale ad entrambi i test.

NOTA: Le ammine volatilizzate sono transitorie e il test delle ammine è interpretato correttamente come positivo anche se il segno meno appare ma sbiadisce entro 2 minuti

INTERPRETAZIONE DEI RISULTATI:

Test del pH: Risultato positivo:

Lo sviluppo di un segno PIÙ (+) blu nel cerchio del test del pH indica un test del pH positivo. Un test del pH positivo indica un pH di fl uido vaginale elevato (pH ≥ pH 4,7).

Risultato negativo:

Lo sviluppo di un segno MENO (–) blu nel cerchio del test del pH indica un test del pH negativo. Un test del pH negativo indica un pH di fl uido vaginale normale (pH < pH 4,7).

Risultato non valido:

Se dopo due minuti non appare il segno MENO (–) blu, il risultato del test deve essere considerato non valido. Se il risultato del test non è valido, ripetere il test con un nuovo campione clinico e un nuovo test del pH e delle ammine.

(28)

Test delle ammine: Risultato positivo:

Lo sviluppo di un segno PIÙ (+) blu nel cerchio del test delle ammine indica un test delle ammine positivo. Un test delle ammine positivo indica la presenza di ammine estraibili con alcali. Il test delle ammine rileva concentrazioni delle ammine estraibili superiori a 0,50 mM.

Risultato negativo:

Lo sviluppo di un segno MENO (–) blu nel cerchio del test delle ammine indica un test delle ammine negativo. Un test delle ammine negativo indica l’assenza di ammine estraibili con alcali.

Risultato non valido:

Se dopo due minuti non appare il segno MENO (–) blu, il risultato del test deve essere considerato non valido. Se il risultato del test non è valido, ripetere il test con un nuovo campione clinico e un nuovo test del pH e delle ammine.

CONTROLLO DI QUALITÀ:

Caratteristiche del controllo di qualità incorporato

Il test QuickVue Advance pH and Amines contiene sistemi di controllo incorporati sia positivo che negativo per ciascuna analisi. Per il controllo di qualità giornaliero, Quidel raccomanda di documentare questi controlli per il primo campione analizzato al giorno. La formazione di un segno meno (–) blu in ciascun cerchio di test entro 2 minuti

rappresenta il controllo procedurale positivo interno. Ciò indica che il test funziona come previsto. Per il test del pH questo controllo positivo interno contiene giallo di nitrazina formulato appositamente per cambiare colore (da giallo a blu) indipendentemente dal pH del campione del fl uido vaginale. Per il test delle ammine questo controllo positivo interno contiene BCG formulato appositamente per cambiare colore (da giallo a blu) indipendentemente dalla presenza di ammine estraibili con alcali nel campione di fl uido vaginale.

Uno sfondo incolore rappresenta un controllo negativo interno dello sfondo. Se il test è stato eseguito correttamente e funziona come previsto, lo sfondo di ciascun test non dovrebbe cambiare colore anche se possono esservi variazioni cromatiche leggere o un annerimento dello sfondo quando il test viene bagnato dal campione di fl uido vaginale. Nel caso si sviluppi una colorazione di fondo interferente con la lettura del risultato del test, il risultato va considerato non valido. I risultati dei test dovrebbero essere ignorati e/o il test deve essere ripetuto.

(29)

Test di controllo di qualità esterno

È anche possibile utilizzare controlli esterni per dimostrare che i reagenti e l’analisi funzionano come previsto. A questo fi ne, raccomandiamo l’uso del set di controlli del pH e delle Ammine QuickVue Advance (Catalogo N. 20147) Quidel raccomanda la prova dei controlli positivo e negativo ogni 25 test, o come ritenuto opportuno secondo le procedure di controllo della qualità del centro.

LIMITAZIONI DELLA PROCEDURA:

 I risultati del test possono essere compromessi da un prelievo e/o maneggiamento dei campioni inadeguato.

 Un risultato negativo del test del pH e/o delle ammine non esclude la possibilità di vaginosi batterica.

 I risultati devono essere valutati insieme ad altri dati clinici a disposizione del medico.

VALORI PREVISTI:

Il test del pH QuickVue Advance permette la differenziazione fra pH < 4,7 e pH ≥ 4,7 nel fl uido vaginale. Il test delle ammine QuickVue Advance può rilevare ammine estraibili nel fl uido vaginale ad una concentrazione superiore a 0,50 mM. Il pH elevato nel fl uido vaginale è uno dei quattro criteri clinici (di Amsel). La presenza di ammine estraibili nel fl uido vaginale è uno dei quattro criteri clinici (di Amsel).

CARATTERISTICHE DI RENDIMENTO:

Il test QuickVue Advance pH and Amines è stato valutato in uno studio multicentrico condotto presso 12 centri in 5 cliniche in diverse aree geografi che. Sono state arruolate e quindi sottoposte ad analisi 629 donne in totale, ma le tabelle e le analisi individuali hanno utlizzato un numero di donne inferiore a 629 quando i dati disponibili per ogni singola partecipante non erano completi. L’unico criterio di esclusione del protocollo era la presenza di sangue nella vagina. Il personale dei centri ha completato quanto segue: il test QuickVue Advance pH and Amines; i quattro criteri clinici o di Amsel - omogeneità del fl uido vaginale, test del pH, test dell’odore e clue cells alla microscopio; microscopia a fresco per la candidiasi e la tricomoniasi; e preparazione di un vetrino da microscopio per eseguire la colorazione di Gram.

Delle donne arruolate nello studio clinico, 416 erano sintomatiche (con disturbi

vaginali); 40 erano incinte; 98 soffrivano di candidiasi; 43 soffrivano di tricomoniasi; e 94 avevano avuto rapporti sessuali o usato prodotti vaginali helle 24 ore precedenti il test (alcune donne presentavano più di una di queste condizioni). Non vi erano differenze statisticamente signifi cative nell’esecuzione del test QuickVue Advance fra i sottogruppi di donne con queste condizioni.

(30)

Confronto con i criteri clinici:

Sono state eseguite due analisi separate per determinare l’utilità clinica del test QuickVue Advance pH and Amines. Le partecipanti allo studio sono state inzialmente diagnosticate con vaginosi batterica (VB) positiva o VB negativa usando i criteri clinici (strisce del test del pH, test dell’odore, omogeneità del fl uido vaginale e clue cells). Solamente le donne con almeno tre dei quattro criteri clinici sono state considerate VB positive.

Nella prima analisi, i risultati del test del pH e delle ammine QuickVue Advance sono stati sostituiti nei criteri clinici con i risultati della striscia del test del pH e del test dell’odore. Le partecipanti allo studio sono state nuovamente suddivise in VB positiva o VB negativa. I risultati divergenti sono stati conciliati mediante la colorazione di Gram. Solamente le donne con una valutazione della colorazione di Gram di 7 o superiore sono state considerate VB positive. La Tabella 1 mostra l’accordo, i risultati conciliati e i risultati non conciliati, di questa analisi.

TABELLA 1

QuickVue Advance rispetto ai criteri clinici di test della Striscia del test del pH e test dell’ODORE

Nella seconda analisi, i risultati del test del pH e delle ammine QuickVue Advance sono stati direttamente confrontati con i risultati dei criteri clinici. Il risultato del test QuickVue Advance è stato considerato positivo solamente quando entrambi i test (pH e ammine) sono risultati positivi. Il risultato del test QuickVue Advance è stato considerato negativo in tutti gli altri casi. I risultati divergenti sono stati conciliati usando la colorazione di Gram per diagnosticare la VB. La tabella 2 mostra l’accordo, i risultati conciliati e i risultati non conciliati, di questa analisi.

METODO COMPARATIVO CRITERI CLINICI NON CONCILIATI RISULTATO CONCILIATI MEDIANTE COLORAZIONE DI GRAM Positivo 95,0% 95,8% Criteri clinici QuickVue Advance Negativo 97,7% 99,5% Complessivo 97,0% 98,5%

(31)

TABELLA 2

Risultati combinati dei test del pH e delle ammine QuickVue Advance rispetto ai criteri di Amsel.

Risultati divergenti conciliati usando la colorazione di Gram.

Confronto con Clue Cells e i criteri clinici:

Sono stati analizzati quantitativamente campioni di fl uido vaginale di 363 delle 629 donne per il rilevamento delle trimetilammine (TMA). La TMA è risultata rilevabile in 132 campioni con una concentrazione media e mediana di 6,95 e 4 mM, rispettivamente (range 0,07-29,6 mM). Dei 104 campioni positivi per la VB alla colorazione di Gram, 100 contenevano concentrazioni di TMA fra 0,5 e 29,6 mM ed il 45% conteneva 5 mM di TMA o meno. Le analisi della regressione di questi dati hanno mostrato una correlazione eccellente fra i risultati del test delle ammine QuickVue Advance e i criteri clinici (R2=0,998), e fra il test delle ammine QuickVue Advance e le clue cells (R2=0,995).

Confronto del test del pH QuickVue Advance con una striscia del test del pH:

Il rendimento del test del pH QuickVue Advance è stato determinato mediante il raffronto con una striscia del test del pH disponibile in commercio (striscia del test del pH ColorpHast®). I risultati con un pH pari o maggiore a 4,7 sulla striscia del test del pH sono stati

considerati test positivo. I risultati con un pH inferiore a 4,7 sono stati considerati test negativo. I risultati fra il test del pH QuickVue Advance e la striscia del test del pH sono stati conciliati usando i criteri clinici e la colorazione di Gram. Con il criterio della somma dei ranghi di Mann-Whitney, non sono state individuate differenze statisticamente

METODO COMPARATIVO METODO DI RIFERIMENTO CRITERI DI AMSEL RISULTATO N Positivo Positivo Negativo 139 607 QuickVue Advance pH e

Ammine combinati Negativo 23

37 408

METODO COMPARATIVO

METODO DI RIFERIMENTO CRITERI DI AMSEL CONCILIATI MEDIANTE COLORAZIONE DI GRAM RISULTATO N Positivo Positivo Negativo 163 607 QuickVue Advance pH

e Ammine combinati Negativo 19

13 412

Analitici

%

Risultati del test QuickVue Advance Conciliati mediante colorazione di Gram

Sensibilità 89,6

Specificità 96,9

(32)

signifi cative fra i risultati del test del pH QuickVue Advance e quelli della striscia del test del pH (Tabella 3).

Tabella 3

Test del pH QuickVue Advance rispetto alla striscia del test del pH

Confronto con il test dell’odore:

Il rendimento del test delle ammine QuickVue Advance è stato determinato mediante il raffronto con il test dell’odore. Con il criterio della somma dei ranghi di Mann-Whitney, non sono state individuate differenze statisticamente signifi cative fra i risultati del test dell’odore e quelli del test delle ammine QuickVue Advance. I risultati divergenti fra il test delle ammine QuickVue Advance e il test dell’odore sono stati conciliati usando sia i criteri clinici che la colorazione di Gram (Tabella 4).

Tabella 4

Test delle ammine QuickVue Advance rispetto al test dell’ODORE

Confronto fra la striscia del test del pH e il test dell’odore, combinati:

Il rendimento del test QuickVue Advance pH and Amines è stato stabilito mediante il confronto con i risultati della striscia del test del pH e del test dell’odore. Il risultato del test QuickVue Advance è stato considerato positivo solamente quando entrambi i test (pH e ammine) sono risultati positivi. Il risultato del test QuickVue Advance è stato considerato negativo in tutti gli altri casi. Analogamente, i test di riferimento sono stati considerati positivi solamente quando entrambi i test di riferimento (striscia del test del pH e test dell’odore) sono risultati positivi. In tutti gli altri casi, i test di riferimento sono stati considerati negativi. I risultati divergenti sono stati conciliati usando sia i criteri clinici che la colorazione di Gram (Tabella 5).

METODO COMPARATIVO

Risultati della striscia del test del pH NON CONCILIATI CONCILIATI MEDIANTE I CRITERI DI AMSEL RISULTATO CONCILIATI MEDIANTE COLORAZIONE DI GRAM Positivo 85,1% 96,2% Test del pH QuickVue Advance Negativo 86,6% 92,7% Complessivo 85,8% 98,5% 88,8% 93,1% 94,4% 84,7% 87,2% 91,4% 94,0% 89,3% 91,2% 91,7% 91,6% 91,7% METODO COMPARATIVO Test dell’ODORE NON CONCILIATI CONCILIATI MEDIANTE I CRITERI DI AMSEL RISULTATO CONCILIATI MEDIANTE COLORAZIONE DI GRAM Positivo

Test delle ammine QuickVue Advance

Negativo Complessivo

(33)

Tabella 5

Test del pH e test delle ammine QuickVue Advance combinati rispetto ai test di riferimento combinati

PRECISIONE DEL CUT-OFF:

Test del pH QuickVue Advance:

Il test del pH QuickVue Advance produce un risultato positivo quando il pH del fl uido vaginale è ≥ pH 4,7. Il rendimento è stato defi nito in studi di laboratorio che utilizzano soluzioni tampone codifi cate in otto valori pH diversi: pH 4,0, 4,3, 4,4, 4,5, 4,6, 4,7, 4,8 e 5,0. La concordanza complessiva del test del pH QuickVue Advance con le soluzioni tamponate codifi cate era del 96%.

Test delle ammine QuickVue Advance:

Il test delle ammine QuickVue Advance produce un risultato positivo in presenza di ammine estraibili nel fl uido vaginale a concentrazioni superiori a 0,50 mM. Questa sensibilità è stata defi nita in studi di laboratorio che utilizzano soluzioni di test diluite di ammine individuali e soluzioni di controllo che non contengono ammine. Le ammine sono state analizzate a undici livelli diversi di concentrazioni: 0, 0,05 mM, 0,10 mM, 0,25 mM, 0,5 mM, 1,0 mM, 2,0 mM, 3,0 mM, 4,0 mM, 5,0 mM e 10,0 mM. Quando confrontato alle soluzioni di ammine standardizzate, il test delle ammine QuickVue Advance ha prodotto una concordanza complessiva del 100%.

Analisi quantitativa delle ammine - Campioni clinici:

Il rendimento del test delle ammine QuickVue Advance è stato verifi cato quantifi cando la TMA nei campioni di fl uido vaginale. 109 dei 363 campioni analizzati contenevano TMA a concentrazioni superiori a 0,50 mM. I risultati del test delle ammine QuickVue Advance sono stati confrontati con i risultati del test dell’odore in questi 109 campioni di fl uido vaginale con concentrazioni di ammine estraibili superiori a 0,50 mM determinate quantitativamente, per verifi care la precisione limite dei campioni clinici del test. La concordanza positiva fra il test delle ammine QuickVue Advance e il test dell’odore era del 98%; la concordanza negativa era del 100%; e la concordanza globale era del 98%.

85,3% 95,7% 92,5% 90,3% 96,3% 94,5% 88,0% 98,5% 95,2% METODO COMPARATIVO Test del pH e dell’ODORE NON CONCILIATI CONCILIATI MEDIANTE I CRITERI DI AMSEL RISULTATO CONCILIATI MEDIANTE COLORAZIONE DI GRAM Positivo Test combinati QuickVue Advance Negativo Complessivo

(34)

STUDIO DELLA RIPRODUCIBILITÀ:

Campioni analitici:

La riproducibilità del test QuickVue Advance pH and Amines è stata valutata in tre studi separati eseguiti presso tre centri diversi da tre tipi di utenti (1); presso 3 ambulatori da 4 utenti alla prima esperienza con il test; (2) presso 2 centri clinici da 2 utenti medici esperti; e (3) in sede da 3 utenti addestrati. Lo studio è stato condotto seguendo le linee guida generali descritte nel National Committee for Laboratory Standards (NCCLS) EP5-T2 (Vol. 12 No. 4). I campioni analizzati contenevano diversi livelli di ammine estraibili e tamponi di pH corrispondenti a un risultato di test negativo e positivo. I risultati di questo studio confermano che gli utenti senza previa esperienza e gli utenti in sede addestrati sono in grado di eseguire e interpretare accuratamente i test del pH e delle ammine QuickVue Advance.

TABELLA 6

Studio della riproducibilità

Campioni clinici:

La riproducibilità del test QuickVue Advance pH and Amines è stata provata usando campioni di fl uido vaginale in duplicato di 94 donne presso due diversi centri clinici. Ciascuno dei due strisci è stato usato per eseguire il test del pH e delle ammine QuickVue Advance. È stata ottenuta una concordanza eccellente >94% fra i risultati dei due test QuickVue Advance usando campioni di fl uido vaginale in duplicato.

ASSISTENZA

Per chiarimenti sull’uso di questo prodotto, contattare l’assistenza tecnica di Quidel al numero 800-473863 (numero verde in Italia) in orario d’uffi cio.

Coperto dai brevetti statunitensi N. 5,571,684, 5,660,790, 5,897,834, 5,910,447, 6,099,801 e 6,113,856 e 6,200,817; Brevetto europeo N. 0791071; altri brevetti in fase di registrazione.

Catalogo N. 20157 - Test del pH e delle ammine QuickVue Advance - 25 test RISULTATO PREVISTO AMMINE CONCENTRAZIONE OSSERVAZIONI % pH RISULTATI CORRETTI Positivo 111 Positivo 111 Negativo Negativo Positivo Positivo 111 111 111 111 0,0 109 1,0 110 5,0 4,7 5,5 4,0 111 111 111 100 100 100 98,2 99,1 100 111

Referências

Documentos relacionados

No caso de empate nos pontos de vitória (quando o marcador de pontuação estiver no espaço verde da pista de apoio), o jogador que não tiver a vontade do povo revela primeiro o

[...] a tradição dos magos conserva-se também através dos cancioneiros portugueses. Que perpetuam os antigos cantos da idade média, encontrados igualmente de uma ponta a

Questa lettera è ancora più inte- ressante perché mentre nel caso dei vescovi delle Gallie la notizia della sconfitta di Mauri- zio di Braga fu trasmessa direttamente da papa

Apesar de o álcool ser a substância psicoativa mais encon- trada em vítimas fatais de acidentes de trânsito, outras drogas, lícitas ou ilícitas como a maconha, derivados

Na barra de ferramentas do processo, clicar no botão “Incluir Documento” e escolher o Tipo do Documento “ Externo ”.. Preencher os campos e clicar em “Confirmar

Percebe-se que 51% responderam concordar totalmente com a questão “Quando tenho que escolher entre dois produtos iguais, eu escolho sempre o que é menos

A disciplina de Revista foi criada dentro da disciplina Laboratório de Impressos, sendo certo que a dinâmica de produção da Revista 1968 assemelhou-se a uma redação com

Conforme apontado anteriormente, observando os custos de produção levantados pela Conab no extrativismo de semente de andiroba, abaixo apontados, pode-se verificar que, em relação